Rådgiver ved Gjerpen
ungdomsskole i Skien, Lene Kolstad, ble undervist av Emilie Svenningsen, elev
på linjen for teknologiske fag.Foto: Haakon Wærstad
|
Porsgrunn
videregående skole og NHO Telemark inviterte torsdag rådgivere ved
ungdomsskolene i Grenland til kurs.
Det ble en dag der ting ble satt litt på
hodet, for en faggruppe som er vant til å gi råd.
De 40 rådgiverne ble satt på skolebenken i
real- og teknologifag, og elevene overtok rollen som lærere.
– Rådgiverne er «prøvekaniner» for sine
egne elever som inviteres senere, sier TAF-koordinator ved Porsgrunn
videregående skole, Hans Ole Dyrseth til PD.
Målet er å bedre rekrutteringen til real-
og teknologifag, og tanken bak torsdagens kurs er at rådgiverne skal få mer
kunnskap om fagene for å kunne gi bedre råd til sine elever.
Konsentrerte
– Jeg jobber konsentrert her nå, sier Lene
Kolstad og ler.
Hun er rådgiver ved Gjerpen ungdomsskole i
Skien, og setter stor pris på informasjonen hun får fra Emilie Svenningsen,
elev på linjen for teknologiske fag.
– En får et praktisk innblikk i faget, så
en vet hva skolehverdagen går ut på. Dersom elevene mine har spørsmål, så har
jeg sett hva de gjør og har sett klasserom og maskiner. Dette er veldig
matnyttig, sier Kolstad.
Viktig
Kerstin Laue fra NHO Telemark mener det er
svært viktig for organisasjonen å fungere som en bro mellom skole og
næringsliv.
– Vi ser at skolene er bedriftenes
viktigste leverandør. I framtiden lever ikke Norge av råvarer, men av de kloke
hodene. Da er det viktig at utdannelsen er aktuell og for-bereder til den
arbeidskraften bedriftene trenger, sier Laue.
Hun mener at for vår region er real- og
teknologifag helt grunnleggende.
– Store deler av næringslivet og
yrkesfagene går på realfag, samtidig som vi ser at kunnskapen om grunnleggende
matematikk går ned. Det må vi gjøre noe med, og det går på motivasjon, sier
Laue.
SMIL(E)
Torsdagens kurs er et ledd i det
interskandinaviske prosjektet, SMIL(E), som står for Skandinaviske Metoder for
Innovativ Læring Eu.
– Det er finansiert av EU, og er et
realfagsprosjekt hvor man skal prøve å sette matematikk og realfag inn i en
praktisk sammenheng og gjøre det mer interessant, sier Dyrseth.
Han håper rådgiverne nå vil stå bedre
rustet til å veilede elevene.
– Det er det som utgangspunktet på sikt,
for du gir råd på bakgrunn av den kunnskapen du har, sier Dyrseth.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar