lørdag 4. juni 2011

Skal lære å skyte opp romraketter

FRA PORSGRUNN: Delegasjonen fra Porsgrunn videregående: Solveig Joy, Catharina Christiansen, Maiken Revheim, Mats Olsen, Håvard, André Bjerkseth, Reidar Andreas Tveit, Joakim Larsen og Morgan Alangeh

TA: PORSGRUNN: 29 elever fra Telemark er denne uka på vitenskapscamp i Danmark. Her skal de lære å konstruere og skyte opp romraketter.

Se elevenes egen reportasje fra oppholdet!
Mandag dro 29 elever fra Porsgrunn, Notodden og Skien videregående til Danmark for å delta på vitenskapscamp. Her vil de få en introduksjon til «Livet i rommet». Det innebærer blant annet konstruksjon og utskytning av små romraketter, samt konstruksjon og øvelser med en såkalt Mars-Rover.
– Jeg gleder meg veldig til å delta på dette, sier Håvard Kleven, som går andreåret på tekniske allmenne fag (TAF) ved Porsgrunn videregående.
Totalt er 70 elever fra hele Skandinavia samlet i Bjerringbo denne uka.
– Vi blir delt inn i grupper, og hver gruppe skal legge fram en presentasjon. Jeg gleder meg til å få utdelt oppgavene, og samarbeide med elever fra hele Skandinavia. Det er et vanvittig spennende opplegg, sier Kleven.
– Jeg håper noen av elevene en dag kan ende opp i verdensrommet, smiler lærer Kjersti Wendelborg, som skal være med til Danmark. Vitenskapscampen er en del av det EU-støttete utdanningsprosjektet SMIL(E), som står for Skandinaviske metoder for innovativ læring (Europa). Fylkeskommunen, HiT og kommunene Skien og Kragerø er med i dette prosjektet som skal gi realfagstyrking i Telemark.

Se Telemarksavisa


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar