fredag 17. juni 2011

En real jakt etter talent


Kolbjørn Kelly demonrerer hvilken effekt vakuum og atmosfærisk trykk har. Bak ham sitter det en gjeng 9. klassinger og følger med på at trykket blir for stort for aluminiumsfolien.Foto: Lars Martin Borlaug






I lengre tid har de akademiske miljøene i Porsgrunn jaktet på realfagstalenter. Sist ut er Porsgrunn videregående skole.
Pd. Lars Martin Borlaug. Publisert 25.04.2013 kl 16:41
Tekniske og allmenne fag (TAF) på Porsgrunn videregående skole har invitert ungdomsskoler for å vise dem det kuleste de driver med. Blant annet lar de ungdommene leke, og bygge om, en bil som lar seg styre av synging og klapping. De demonstrerer også hvordan man kan lage smell med atmosfærisk trykk.


Viser seg fram
TAF-koordinator Hans Ole Dyrseth forteller at man sliter med å få nok folk til ingeniør og realfag. Det er bakgrunnen for at de ønsker å gjøre seg lekre for elever på ungdomsskolen.
– Vi gjør dette for å rekruttere de beste hodene, sier han om dagen som har blitt til en tradisjon i løpet av de siste årene.
Fascinerte elever
Marius Manger fra Grasmyr ungdomsskole var en av de som koste seg på den videregående skolen torsdag. Da PD snakket med ham, deltok han i en konkurranse om å få en bil utstyrt med lydsensorer til å krysse en linje.
Elevene fikk bygge om bilen til en viss grad, og de som klarte å styre bilen best vant.
– Dette var gøy. Jeg kunne tenkt meg å gå på TAF. Jeg liker tekniske fag og matematikk, sier han.

Sondre Skjelland sier at han også har blitt inspirert etter én dag på skolen.
– Jeg har lyst til å komme inn på TAF-linja, men det er høye karakterkrav for å komme inn. Likevel vil ha gi det et forsøk.
– Jeg er glad i tekniske fag og matte, sier han.

Gøy å undervise
Det var TAF-elever selv som sto for undervisningen av ungdomsskoleelevene. Og det var noe de selv syns var gøy.
– Det er kjekt å vise dem hva vi gjør. Det er også greit å få frisket opp litt av det vi gjorde tidligere i år, sier Kolbjørn Kelly, som demonstrerer effekten av vakuum og atmosfæren.

Også Kristine Welle syns det er ålreit å undervise litt for ungdomsskoleelevene.
– Jeg kan ikke pneumatikk så godt. Det er ikke dette jeg gjør til vanlig på jobb. Med det går fint. De er snille folk, sier hun.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar